اصول و ویژگی بسته بندی مواد غذایی جهت طراحی، ساخت و تولید یک محصول با بسته بندی استاندارد بسیار مهم است! یکی از اصلی ترین اصول در طراحی بسته بندی موادغذایی توجه به نوع محصول است.

با توجه به تنوع محصولات غذایی می توانید انواع مختلفی از انواع بسته بندی ها را انتخاب کرد. مثلا بسته بندی مواد غذایی تر، مرطوب با خشک تفاوت دارد و یا اینکه برخی از مواد غذایی نیازمند جای بیشتر یا استحکام بسته بندی هستند.

دستگاه بسته بندی نیز برای هر نوع مواد غذایی متفاوت است. خرید و قیمت دستگاه بسته بندی در صنایع تولید مواد غذایی و محصولات خوراکی وجود دارد که باید بر حسب نیاز خود انتخاب نمائید.

اصول و ویژگی های بسته بندی مواد غذایی

کارایی بسته بندی مواد غذایی

یکی از اصول و ویژگی های بسته بندی انواع مواد غذایی طراحی این محصولات با کارایی مناسب می باشد. برای مثال باید بسته بندی متناسب با محصول ساخته شود و اینکه بتوان آنها را به راحت در یک فضای کم و در حجم بالا قرار داد بدون اینکه به محصول آسیب برسد. بسته بندی های مواد غذایی با کارایی بالا را می توان پس از مصرف به انحاء مختلف مورد استفاده قرار داد.

به طور مثال، بسته بندی آب معدنی نیاز به دستگاه پرکن و در نهایت دستگاه شیرینگ پک برای کنار هم قرار دادن بطری های آب به صورت 6 تایی و 12 تایی دارد.

 

نوع متریال بسته بندی

در طراحی و ساخت بسته بندی مواد غذایی استفاده از متریال مناسب اهمیت زیادی دارد. قبل از انتخاب متریال مناسب برای تهیه بسته بندی های مواد غذایی باید به نوع محصول توجه نمود. برای مثال برخی از متریال ها در مواجه با مواد غذایی واکنش شیمیایی نشان داده و منجر به فساد محتویات می شوند. از طرف دیگر انتخاب نوع متریال مورد استفاده در بسته بندی های مواد غذایی در تعیین قیمت نهایی بسته بندی نیز تاثیر دارد.

اصول و ویژگی های بسته بندی مواد غذایی

حفظ امنیت و سلامت محصولات غذایی

همان طور که می دانید بسته بندی های مواد غذایی برای انواع محصولات مانند گوشت، سبزیجات، غلات، نوشیدنی ها و ... استفاده می شود که باید از آلودگی ها در امان بماند. از طرف دیگر این محصولات نیاز به حمل و نقل و نیز انبار شدن به مدت طولانی دارند. از ویژگی های بسته بندی انواع مواد غذایی حفظ امنیت مواد غذایی در شرایط محیطی گوناگون، هنگام جابه جایی و نیز در مدت پروسه انبار داری می باشد.

 

طراحی بسته بندی مواد غذایی با شکل مناسب

یک بسته بندی استاندارد محصولات غذایی باید شکل مناسبی داشته باشد. با تنوع در اشکال مورد استفاده در طراحی بسته بندی های مواد غذایی می توان نسبت به رقبا برتری یافت. در حال حاضر از اشکال هندسی متنوع وطرح های خلاقانه در طراحی و ساخت بسته بندی های مواد غذایی بهره گرفته می شود. شکل بسته بندی های مواد غذایی علاوه بر زیبایی باید کارآمدی لازم را نیز جهت نگهداری انواع مواد غذایی داشته باشد.

طراحی یکپارچه با سایز بندی متنوع

طراحی یکپارچه بسته بندی برای مواد غذایی از ویژگی های بسته بندی محصولات غذایی محسوب می شود. برای مثال برای بسته بندی یک نوشیدنی از یک طراحی یکپارچه با سایز بندی های مختلف و تنوع در رنگ بندی بسته بندی استفاده می گردد.

اصول و ویژگی های بسته بندی مواد غذایی

سایر اصول بسته بندی های مواد غذایی

بسته بندی های مواد غذایی در کنار کارآمد بودن باید از زیبایی ظاهری نیز برخوردار باشد. انتخاب تصویر و مطالب مناسب در طراحی بسته بندی مواد غذایی سبب جلب نظر مشتری و تمایل او به خرید می شود.

فناوری های به کار رفته در بسته بندی مواد غذایی

یکی از مهم ترین نکات در حوزه فعالیت در زمینه بسته بندی مواد غذایی بهره گیری از فناوری های به روز و مدرن در حوزه بسته بندی می باشد. استفاده از فناوری های نوین در حوزه بسته بندی انواع کالا از جمله مواد غذایی منجر به کاهش هزینه ها و نیز حفظ سلامت مصرف کنندگان می شود. از جمله فناوری های به کار رفته در این حوزه طراحی و ساخت دستگاه های مدرن تولید و بسته بندی مواد غذایی می باشد. از آن میان می توان به استفاده از مواد اولیه استاندارد جهت تهیه انواع بسته بندی بهداشتی مواد غذایی و بهره وری از فناوری نانو در تولید بسته بندی های مواد غذایی اشاره کرد.

در این زمینه زاگرس ماشین سازنده بهترین ارزان ترین قیمت دستگاه بسته بندی در سراسر ایران در کنار شماست خط تولید خود را ارتقاء یا راه اندازی کنید. برای مشاهده انواع محصولات و ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی، کافیست عبارت "دستگاه بسته بندی زاگرس ماشین" را در گوگل جستجو کنید.

اصول و ویژگی های بسته بندی مواد غذایی

مزایای بسته بندی مواد غذایی چیست؟

بسته بندی محصولات غذایی باعث مزایای مختلفی مثل افزایش ماندگاری و افزایش طول عمر تاریخ انقضاء مواد خوراکی می شود. اما بسته بندی خوراک و مواد غذایی یک علم مدرن و روز نیست بلکه ، تاریخچه آن بسیار بلند و قدمت دار است. این عمل باعث محافظت از محصولات در برابر میکروب ها، آلودگی ها، عوامل بیولوژیکی و... می شوند. بسته بندی مواد غذایی همچنین امکان استفاده آسان تر از محصولاتی مانند کارتن های شیر یا اقلام غذایی تکه شده در قوطی ها را فراهم می کند.

ویژگی های بسته بندی خوب برای محصولات غذایی چیست؟

مواد و نحوه بسته بندی باید طوری باشد که پس از انجام بسته بندی مواد غذایی نشت نکند، پارگی نداشته باشد، هوا وارد بسته نشود.

بسته بندی محصولات باید به اندازه کافی مستحکم باشد تا بتواند آسیب ها وضربه هایی را که در طول حمل و نقل، بارگیری و تخلیه متحمل می شود تحمل کند.

توجه داشته باشید که برخی از بسته بندی های مواد غذایی از مواد ارزان قیمت برای به حداقل رساندن هزینه ها استفاده می کنند. با این حال، این مواد می توانند با غذا واکنش شیمیایی داده و به یکپارچگی ماده غذایی آسیب برسانند. بنابراین، مواد بسته بندی باید از نوع مواد غذایی باشد.

انواع بسته بندی مواد غذایی

مواد بسته بندی در اشکال مختلف با عملکردهای متفاوتی نسبت به خواص آنها وجود دارد. برای مواد بسته بندی ضروری است که بین شکل و عملکرد آن تعادل داشته باشد. با توجه به هدف اصلی بسته بندی که حفظ، نگهداری و حفاظت از مواد غذایی است، مواد بسته بندی می تواند سفت، انعطاف پذیر یا نیمه انعطاف پذیر باشد. آن ها می توانند از جهات مختلفی مانند وزن، اندازه، دوام و ویژگی های مانع متفاوت است.

  • بسته های سفت و سخت شامل بطری ها، سینی ها، قوطی ها، شیشه ها و درپوش ها می باشد.
  • بسته های انعطاف پذیر شامل کیسه ها، بسته بندی های چسبنده، بسته بندی های حباب دار، بسته بندی های کوچک، لوله های فشرده، سینی های فوم، بسته های ایستاده، و کیسه های خلاء هستند.
  • بسته های نیمه انعطاف پذیر شامل درپوش ها و درب ها، جعبه ها و بسته های تترا می باشد.

منبع: اصول و ویژگی های بسته بندی مواد غذایی