میوه خشک چیست؟ میوه های خشک شده می‌توانند به خوراکی‌ها یا میان‌وعده‌های سالم برای کودکان و بزرگسالان تبدیل شوند، زیرا ما نه تنها می‌توانیم آن‌ها را به شکل ساده میل کنیم، بلکه با غلات، گرانولا، اسموتی‌ها، کافه‌های انرژی‌زا، دسرها، بستنی و سالادها نیز استفاده کنیم. علاوه بر این، میوه خشک برای تنظیم اسیدیته پاستا و سس های گوشتی و همچنین جایگزینی شکر تصفیه شده در دستور العمل های دیگر استفاده می کنند.

مزایای میوه خشک چیست؟

از سوی دیگر، میوه خشک ها ذخایر غذایی عالی برای مصرف در کمپ‌ها، گردش‌ها، فعالیت‌های ورزشی، فیلم‌ها یا موقعیت‌های احتمالی هستند. و همچنین برای میان وعده ها، میان وعده ها، بین وعده های غذایی یا هر زمان که دوست دارید.

علاوه بر این، خشک کردن میوه جات به تنهایی می تواند به یک کار بسیار سرگرم کننده و جذاب تبدیل شود؛ زیرا کار پیچیده ای نیست و به ما امکان می دهد منشا و محتوای غذای خود را بدانیم. به همین دلیل در محتوا مارکتینگ چندین روش آسان را با شما به اشتراک می گذاریم تا بدانید چگونه میوه ها را در خانه و بدون عارضه خشک کنید.

روش خشک کردن میوه جات

فهرست مطالب

  • روش های خشک کردن میوه جات.
  • چگونه میوه ها را به درستی کم آب کنیم – نکات.
  • چگونه میوه ها را در فر خشک کنیم.
  • چگونه میوه ها را در مایکروویو خشک کنیم؟
  • نحوه خشک کردن میوه ها در آفتاب.
  • نحوه خشک کردن میوه ها با دستگاه آبگیر.

روش های خشک کردن میوه جات

شاید خشک کردن غذا یکی از بهترین روش های نگهداری باشد، زیرا به ذات غذا احترام می گذارد: مواد مغذی، بو، طعم و بافت آن. همه اینها بدون افزودن مواد افزودنی شیمیایی (حداقل در روش های غیر صنعتی).

خشک کردن میوه صرفاً شامل استخراج رطوبت از غذا برای جلوگیری از فعالیت آنزیمی و توسعه میکروارگانیسم ها است. در نتیجه غذاها پایداری میکروبیولوژیکی و شیمیایی پیدا می کنند.

امروزه میوه خشک ها را جزوی از زیر دسته های خشکبار می دانند.

ویکی پدیا

تولید میوه خشک

اگر تولید میوه خشک همانند خط تولید سبزی خشک کنی به درستی انجام شود و از کمترین دمای ممکن (40 تا 55 درجه سانتیگراد) استفاده شود، غذا تمام ارزش غذایی و خصوصیات ارگانولپتیک (رنگ، ​​بافت، طعم و بو) خود را حفظ خواهد کرد. به همین دلیل، بیشتر میوه‌های خشک، علاوه بر سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها، حاوی مقدار زیادی فیبر و پتاسیم هستند.

اگرچه خشک کردن میوه یک روش باستانی برای نگهداری مواد غذایی است، اما اکنون به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی که امکان یک فرآیند سالم تر و کارآمدتر را فراهم می کند، تا حد زیادی اصلاح شده است. در اینجا به محبوب ترین روش های خشک کردن میوه و سبزیجات اشاره می کنیم:

  • خشک کردن در فر یا کم آبی
  • خشک کردن مایکروویو
  • خشک کردن میوه در آفتاب
  • استفاده از خشک کن های برقی
  • دستگاه های خشک کن میوه برقی
  • خشک کن های خورشیدی
  • دستگاه های خشک کن کوره خورشیدی

نکته: خشک کردن باعث قنی شدن و خوش طعم شدن میوه ها و همچنین سایر غذاها می شود.

طرز صحیح خشک کردن میوه جات و سبزی

صرف نظر از روش خشک کردن میوه که استفاده می کنید، تکنیک ها و ترفندهای خاصی وجود دارد که به شما کمک می کند هنگام تلاش برای خشک کردن میوه ها در خانه به نتیجه دلخواه برسید. توجه کنید و آنها را در هر شرایطی به کار ببرید:

بهترین میوه ها را انتخاب کنید

میوه جات باید تازه و رسیده باشند. آنها را بدون گندیدگی یا آسیب دیدگی انتخاب کنید.

قطعات نازک به همان ضخامت را برش دهید برای این کار می توانید از اسلایسر میوه استفاده کنید. برش یک اندازه موجب می شود میوه ها به طور یکنواخت و همزمان خشک شوند. دانه ها و قسمت های فیبری بیشتر را بردارید. از سوی دیگر، میوه های بسیار کوچک بهتر است به طور کامل خشک شوند. اگر آنها را با چاقو برش دهید باید به اندازه 0.5 تا 3 سانتی متر باشد.

میوه ها را قبل از خشک کردن آماده کنید

اگرچه این مرحله اختیاری است، اما اگر آن را انجام دهید، آنزیم ها یا میکروارگانیسم هایی را که اکسیداسیون غذا را تسریع می کنند از بین می برید. برای جلوگیری از اکسیداسیون و بهبود ظاهر نهایی، آنها را به مدت 10-15 دقیقه در یک کاسه با 1 لیتر آب و 100 میلی لیتر لیمو قرار دهید.

هر سینی یا قفسه ای که پر می کنید باید حاوی همان میوه باشد (اگر توت فرنگی است فقط توت فرنگی). پس از خشک شدن باید اجازه دهید 60 دقیقه خنک شوند.

برای خشک کردن هربار فقط از یک نوع میوه استفاده کنید

برای قرار دادن میوه ها از قفسه یا سینی استفاده کنید. برش های میوه را کنار هم بچینید و یک لایه تشکیل دهید. آنها را روی هم قرار ندهید تا هوای گرم جریان یابد.

بهترین اسلایس ها و برش ها را انتخاب کنید

میوه های برش خورده با کیفیت را انتخاب کنید: آنها باید رنگ مناسبی داشته باشند و ظاهر عجیبی نداشته باشند.

هنگامی که بهترین برش های میوه جات را انتخاب کردید، مدت زمان بیشتری بر آنها نظارت کنید. این توصیه اختیاری است اما به شدت توصیه می شود، زیرا تضمین می کند که میوه با کیفیت است و ماندگاری بیشتری دارد. برای انجام آن، این مراحل را دنبال کند:

  1. یک ظرف شیشه ای را با تکه های میوه به اندازه 2/3 ظرفیت آن پر کنید.
  2. بطری را یک بار در روز به مدت 7 روز تکان دهید.
  3. رطوبت باقیمانده به طور مساوی بین قطعات خشک توزیع می شود.
  4. بررسی کنید که آیا تراکم در شیشه ظاهر می شود، زیرا این نشانه خشک شدن ناقص خواهد بود.
  5. در این صورت، دوباره قطعات را با استفاده از روش خشک کن میوه مورد نظر خود خشک کنید.

نگهداری از میوه خشک

میوه های خشک را در یک ظرف شیشه ای دربسته نگهداری کنید. پس از پر شدن، شیشه را در مکانی خشک و تمیز، بدون رطوبت یا تغییرات ناگهانی دما قرار دهید. بنابراین، از هیدراتاسیون مجدد غذای کم آب جلوگیری می کنید. می توانید به برخی از غذاها مانند گوجه فرنگی خشک روغن اضافه کنید، زیرا خاصیت افزایش طعم و بافت را دارد.

روی شیشه را طوری برچسب بزنید که کنترل تاریخ شروع نگهداری آن را داشته باشید، میوه ها بین 6 ماه تا 1 سال ماندگاری دارند. هرچه آب کمتری در خود نگه دارد و عوامل خارجی کمتری مداخله کنند، ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

هنگام استفاده میوه ها را هیدراته کنید

این بستگی به مورد دارد، به عنوان مثال، اگر از یک غذای خشک در پخت طولانی استفاده می شود، نیازی به هیدراته کردن آن ندارید، زیرا در حین پخت، هیدراته می شود. برعکس، اگر قطعه آب شده را در پخت و پز کوتاهی استفاده می کنید یا آن را به سالاد اضافه می کنید، باید آن را خیس کنید تا آب از دست رفته در هنگام کم آبی را بازیابی کنید.

این مرحله اختیاری است، می‌توانید میوه‌های خشک را بدون آبرسانی میل کنید.

چگونه میوه ها را در فر خشک کنیم؟

خشک کردن میوه در فر یک گزینه آسان، بهداشتی و در دسترس برای همه است. تنها مشکل این روش این است که همه اجاق‌های خانگی دمای پایین را تحمل نمی‌کنند (نیاز ضروری برای خشک کردن غذا). در هر صورت، اگر از ترفندهای زیر پیروی کنید، می‌توانید کشف کنید که چگونه میوه‌ها را در خانه خشک کنید و به نتایج مؤثری برسید:

خشک کردن میوه خشک در فر گازی

  • فر را با دمای ۴۰ تا ۴۷ درجه سانتی گراد روشن کنید. از آنجایی که هیچ اجاق خانگی مشابه دیگری نیست، از قبل دانستن عملکرد فر شما مفید است. وقتی به دمای 47 درجه سانتی گراد رسید فر را خاموش کنید. دمای بین 55 تا 70 درجه سانتیگراد مواد مغذی را از بین می برد.
  • از دماسنج استفاده کنید. این بهترین راه برای کنترل درجه حرارت در اجاق خانگی است. فقط باید ترموستات را روی حداقل تنظیم کنید و وقتی به 45 درجه سانتیگراد رسید، در سینی میوه ای که می خواهید خشک کنید قرار دهید.
    در فر را باز بگذارید. دهانه باید بین 5 تا 10 سانتی متر باشد، بنابراین اجازه می دهید رطوبت خارج شود و دما را کنترل کنید.
  • اگر فر دارای فن است از آن استفاده کنید. بنابراین، جریان ثابت هوا، برش های نازک و میوه های کوچک را سریعتر خشک می کند.
  • یک فن جلوی فر بگذارید. شما طرفدار خروج هوای گرم خواهید بود (این مرحله اختیاری است).
  • هر 20 تا 30 دقیقه تکه های میوه را برگردانید تا از خشک شدن یکنواخت اطمینان حاصل کنید. از انبر آشپزخانه استفاده کنید.
  • اگر میوه خشک به نظر برسد، تمام شده است. زمان کم آبی کل قطعات به عوامل مختلفی بستگی دارد: مقدار آب موجود در میوه، اندازه برش، دمای فر و میزان رطوبت هوا. با این حال، به عنوان مرجع، به طور متوسط ​​2-4 ساعت یا تا زمانی که آنها خشک به نظر می رسند را می توان محاسبه کرد.
  • هنگامی که آنها را آماده کردید، می توانید از چیپس میوه های خشک شده خوشمزه لذت ببرید .

چگونه میوه ها را خشک کنیم – چگونه میوه ها را در فر خشک کنیم

چگونه میوه ها را در مایکروویو خشک کنیم؟

اگر می خواهید مقدار زیادی از میوه ها را از بین ببرید، این روش را دوست خواهید داشت، زیرا در زمان شما صرفه جویی می کند. بله، مایکروویو یک نتیجه تقریباً فوری به شما ارائه می دهد، اما باید مراقب خشک شدن باشید، اگر نه میوه می تواند بسوزد. با این گفته، به سادگی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. میوه با کیفیت را انتخاب کنید . (تازه، در نقطه ایده آل یعنی رسیده و سفت).
  2. میوه ها را بشویید و خیلی خوب خشک کنید (می توانید از کاغذ آشپزخانه از نوع جاذب آن استفاده کنید).
  3. میوه ها را به اسلایس نازک برش دهید.
  4. برای هر دسته خشک کردن فقط یک نوع میوه انتخاب کنید.
  5. برش های میوه را روی یک بشقاب قابل استفاده در مایکروویو (یا روی صفحه گردان شیشه ای خود مایکروویو) بچینید.
  6. آنها را بدون انباشتن آنها توزیع کنید.
  7. حدود 30-45 دقیقه در مایکروویو قرار دهید (زمان بستگی به میوه، رطوبت و اندازه دارد).
  8. برای جلوگیری از سوختن، عملکرد یخ زدایی را انتخاب کنید.
  9. میوه‌های خشک را در یک ظرف شیشه‌ای یا در بسته‌بندی جاروبرقی نگهداری کنید.

نکته: با آبرسانی به میوه خشک، کیفیت ارگانولپتیک خود را بازیابی می کند.

نحوه خشک کردن میوه ها در آفتاب

مزیت اصلی خشک کردن میوه جات ها در زیر نور آفتاب این است که برای دستیابی به آن به ابزاری بیش از محیط زیست نیاز نخواهید داشت. عیب آن این است که خشک کردن کیفیت خود را از دست می دهد، به دلیل بهداشت ضعیف و کنترل آب و هوا. در هر صورت، خشک کردن میوه ها در آفتاب هنوز یک روش موثر است، بنابراین اگر می خواهید آن را امتحان کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. میوه ها را کاملا بشویید و خیلی خوب خشک کنید (از کاغذ آشپزخانه ترجیحا جاذب استفاده کنید).
  2. برش های میوه را در معرض نور خورشید و باد در یک شکاف قرار دهید تا باد به گردش درآید.
  3. برش ها را با یک پشه بند نازک یا گاز بپوشانید تا از نفوذ حشرات جلوگیری شود. ضروری است که میوه آفتاب و هوای مستقیم دریافت کند.
  4. هر 12 ساعت قطعات را برگردانید .
  5. دمای محیط باید حدود 29 درجه سانتیگراد باشد.
  6. اگر میوه خشک به نظر برسد، تمام است . ممکن است 2 تا 5 روز طول بکشد تا کاملاً کم آب شود.

نکته: می توانید با سیم مرغی صفحه نمایش ایجاد کنید.

نحوه خشک کردن میوه ها با دستگاه میوه خشک کن

دستگاه میوه خشک کن دستگاهی است که منحصراً برای خشک کردن غذا و به صورت کاملاً کنترل شده ایجاد می شود. اگرچه تهیه و تولید میوه خشک به معنای داشتن یک دستگاه خشک کن میوه بیشتر در خانه است، اما فهرست بلندبالایی از مزایای دستگاه میوه خشک کن را نیز به همراه دارد:

  • از تغییرات آب و هوایی اجتناب کنید.
  • بهداشت را تضمین می کند.
  • این به شما امکان می دهد بافت های مختلف (ترد، چیپسی، کراکر یا بافت های نرم) را انتخاب کنید.
  • برق کمی مصرف می کند.
  • کاربردهای آشپزی دیگری نیز دارد.
  • از افزودنی های شیمیایی اجتناب می کنید.
  • میوه های خشک، سبزیجات، ماهی و گوشت.

اگرچه این دستگاه مزایایی را برای شما به ارمغان می‌آورد، اما مراحل ضروری برای خشک کردن غذا مانند همیشه باقی می‌ماند و به طور کلی برای همه دستگاه‌های آب‌گیری اعمال می‌شود. دستگاه های میوه خشک کن در بازار انواع مختلفی دارند: فر برقی، خورشیدی، گازی، صنعتی، خانگی، گازوئیلی، برقی و…